Fox News sued over fake U.S. election reports

Fox News sued by Dominion Voting Systems
Fox News sued by Dominion Voting Systems
Fox News sued by Dominion Voting Systems
Fox News sued by Dominion Voting Systems

Agency Report

Fox News has been slammed with a $1.6billion defamation suit by Dominion Voting Systems, which accused it of peddling false news about the US election.

Dominion filed the suit Friday, saying Fox News peddled the false news to boost its ratings.

Dominion said Fox News accused it of rigging the 2020 U.S. presidential election against Donald Trump.

Fox hosts and guests gave life to a false claim that Dominion committed election fraud to help elect President Joe Biden, “taking a small flame and turning it into a raging fire,” Dominion lawyer Stephen Shackelford told reporters.

The lawsuit follows similar cases against Trump campaign lawyer Sidney Powell and the Republican former president’s personal lawyer Rudy Giuliani, according to Shackelford.

Dominion, which describes itself as the leading supplier of U.S. election technology, said it filed the lawsuit in Delaware state court.

Trump lost the November 2020 election to Biden, a Democrat, but continued to make false claims of widespread voter fraud, which Dominion said was amplified by Fox.

His supporters stormed the U.S. Capitol on Jan. 6 as Congress moved to certify the election results, leaving five dead.

The repeated claims that the election was marred by fraud sunk in with Republican voters, though, and Republican lawmakers now cite those false beliefs among voters as justifying new restrictions on voting.

On Thursday, Georgia’s Republican governor signed into law restrictions that activists said was focused on reducing the influence of Black voters who helped Democrats win the White House and attain narrow control of the U.S. Senate.

In its lawsuit, Dominion said Fox News tried to draw viewers loyal to Trump by amplifying those false claims, including assertions that Dominion’s systems changed votes despite efforts by the voting systems company to set the record straight.

“Fox News Media is proud of our 2020 election coverage, which stands in the highest tradition of American journalism, and will vigorously defend against this baseless lawsuit in court,” said a statement from the company, which is owned by Fox Corp.

The lawsuit alleges top Fox personalities hosted guests such as Powell to spread lies about Dominion and then repeated and amplified those false claims.

Shackelford said Dominion may sue individuals.

“I don’t think this is going to be the last lawsuit,” he said.

The company projects the “radioactive falsehoods” spread by Fox will cost it $600 million over the next eight years, according to the lawsuit.

Further damage was done to the value of the business, according to the lawsuit.

What do you think?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.